APRESIASI DONGENG
A.
Pengertian
Dongeng nyaeta carita anu pondok, serta
eusina/sabagian eusina ngandung hal-hal nu teu asup akal (pamohalan). Dongeng
the kaasup carita klasik tradisional. Iraha mimiti ayana, teu kapaluruh. Nya
kitu deui saha anu ngarangna teu puguh (anonim). Ari nyebarna tatalepa sacara
lisan. Bareto mah ngadongeng atawa mangdongengkeun teh jadi tradisi urang
sunda.
B.
Ciri – Ciri Dongeng
1.
Ngagunakeun
alur nu sederhana
2.
Carita
na singket jeung gerak cepat
3.
Karakter
tokoh teu diuraikeun sacara rinci
4.
Di tulis
siga pancaritaan sacara lisan
5.
Aya
pesan dina caritana6. langsung7. carita nu diangkat teh teu asup akal
C.
Babagean Dongeng
1.
Fabel :
Dongeng
sasatoan anu paripolahna dicaritakeun kawas
jelema, upamana bae bisa
ngomong jeung ngagunakeun akal pikiran., contona :
Monyet jeung kuya, jsb.
2.
Carita Jenaka : Carita anu pikaseurieun, contona : si
kabayan, Lebai nu
malang, jsb.
3.
Legenda :
Legenda
sok disebut oge dongeng sasakala, nya eta
dongeng anu nyaritakeun asal
muasalna kajadian hiji tempat, barang, sasatoan,
kabiasaan, atawa tutuwuhan,
contona Tangkuban parahu, roro mendut, jsb.
4.
Mite :
Dongeng
anu eusina raket patalina jeung keperacayaan
masarakat kana bangsa lelembut
atawa hal-hal anu sipat na gaib,
contona : Nyi roro Kidul, Roro jongrang, jsb.
5.
Sage : Carita anu ngandug unsur
sajarah, contona : Tutur Tinular,
Paratan,
Jsb.
6.
Parabel :
Carita anu ngandung unsur atikan jeung kaagamaan.
Contona : Damar
wulan, jsb.
D. Unsur Intrinsik Dongeng
1.
Téma
nya éta ide, maksud atawa tujuan anu hayang dihontal ku pangarang dina hiji
carita dongéng, anu baris kapanggih ku pamaca atawa pangreungeu sabada maca
atawa ngadéngékeun dongéng.
2.
Galur (plot)
disebut ogé jalan carita atawa runtuyan carita, kajadian anu sambung-sinambung
pikeun ngawangun jadi hiji lanjeureun carita.
Galur dihartikeun runtuyan jeung patalina kajadian anu dicaritakeun ku
pangarang ti mimiti nepi ka pungkasan jalan carita. Galur bisa dibagi jadi tilu
rupa nya éta galur merélé, galur mabok tengah, jeung galur campuran.
3.
Tokoh
carita atawa palaku nya éta jalma atawa pihak anu ngalalakon
dina hiji carita.
4.
Latar (setting)
nya éta waktu jeung tempat kajadian hiji carita dongéng.
5.
Amanat
nya éta pesen pangarang nu hayang ditepikeun ka pamaca. Umumna amanat dina
dongéng mah tara nembrak, tapi karasa sanggeus réngsé maca atawa ngadéngékeun
hiji carita nu sagemblengna.
6.
Conto Dongeng
SANGKURIANG
Aya hiji putri raja
di tatar Sunda nu geulis kawanti-wanti endah kabina-bina nu ngaranna Dayang
Sumbi, tapi hanjakal manehna diasingkeun ka leuweung alatan nandang panyakit nu
teu cageur-cageur, nu dianggap bisa ngabalukarkeun boborna wibawa jeung komara
sang Raja.
Dina sajeroning
pangasingan, pikeun ngaleungitkeun kakesel, sapopoena sok ngadon ninun di saung
ranggonna Hiji mangsa keur anteng ninun, taropong paragi ngasupkeun benang kana
rentangan anyaman benang murag. Kulantaran keur kagok digawe, Dayang Sumbi
ngucap ka sing saha bae nu daek mangnyokotkeun jeung nganteurkeun eta alat ka
manehna, lamun awewe rek dijadikeun dulur, mun lalaki rek dijadikeun salaki. Harita aya anjing jalu nu ngaran
si Tumang nyokot eta alat jeung nganteurkeun ka Dayang Sumbi. Dayang
Sumbi kacida
ngagebegna ku alatan geus ragrag ucap. Kapaksa Dayang Sumbi kudu
ngalakonan kawin jeung anjing nu ngaran si Tumang, nepi ka boga budak lalaki nu
kacida kasepna nu dingaranan Sangkuriang.
Hiji mangsa Dayang
Sumbi hayangeun pisan jantung mencek, nya gancang nitah Sangkuriang. Tapi dadak
dumadakan harita nepi ka sapoe jeput teu panggih jeung sato naon-naon.
Sangkuriang bingung ku lantaran can hasil nedunan kahayang nu jadi indung,
Sangkuriang sieun nu jadi indungna bendu mun mulang teu mawa hasil. Barang ret
ka si Tumang nya timbul akalna, terus si Tumang dipanah jeung dicokot
jantungna, terus dibawa jeung dipasrahkeun ka indungna. Ku Dayang Sumbi
ditarima terus diasakan.
Dina sajeroning
masak Dayang Sumbi ras inget ka si Tumang, anu saterusna ditanyakeun ka
Sangkuriang kamana si Tumang. Tapi
Sangkuriang ngabetem teu ngajawab. Ahirna
Sangkuriang wakca balaka, yen anu eukeur dipasak ku Dayang Sumbi teh eta
jajantungna si Tumang. Atuh dadak sakala Dayang Sumbi ambek kacida, bakat ku ambek sinduk batok nu
keur dipake masak harita ditakolkeun kana sirah Sangkuriang nepi ka baloboran
getih nu ngabalukarkeun sirahna pitak jeung terus diusir. Sangkuriang minggat
teu puguh arah tujuan kalunta-lunta.
Gancangna carita,
Sangkuriang tumuwuh
jadi jajaka nu gagah kasep tur luhung ku elmu. Hiji mangsa panggih jeung Dayang
Sumbi nu sacara lahir wujudna teu robah lir parawan geulis, lantaran ngagem
elmu awet jaya. Duanana pada teu wawuh pangrasana karek tepung munggaran
harita. Barang paamprok timbul tatali asih, nya terus patali jangji rek hirup
babarengan ngawangun rumahtangga. Hiji mangsa Dayang Sumbi keur anteng
nyiaran buuk Sangkuriang, katenjo aya pitak dina sirah Sangkuriang, harita
Dayang Sumbi ngagebeg sabab ras inget ka nu jadi anakna waktu keur leutik
ditakol ku sinduk persis palebah eta pitak. Nya gancang tatalepa tumanya ka
Sangkuriang nalungtik sajarahna eta pitak. Sanggeus dicaritakeun nu sabenerna
atuh kacida reuwasna horeng eta Sangkuriang teh anakna nu geus heubeul
diteangan dianti-anti hayang kapanggih deui, atuh gancang ku Dayang Sumbi
dibejer-beaskeun yen sabenerna manehna teh indungna kalayan menta ka
Sangkuriang sangkan pamaksudan hayang hirup laki-rabi jeung manehna
dibolaykeun, sabab teu mungkin anak kawin ka indung.
Ngadenge caritaan
Dayang Sumbi kitu Sangkuriang teu percaya,.Sangkuriang boga anggapan yen
caritaan kitu teh, sakadar alesan pikeun ngabolaykeun jangji pasini. Dayang
Sumbi terus ngajebejerbeaskeun ceuk paribasa nepi ka beak dengkak ngajelaskeun
sangkan nu jadi anak sadar jeung narima kana kanyataan nu tumiba, tapi
Sangkuriang tetep teu percaya jeung keukeuh maksa pikeun ngawujudkeun tali
rarabi rumahtangga, malahan jadi ngabuburu sagala hayang harita keneh
dilaksanakeun. Mireungeuh kahayang Sangkuriang kitu, Dayang Sumbi ngaheruk
buntu laku beakeun jalan pikeun nyingkahan, harita timbul akal
sangkan tali rarabi bisa dibatalkeun ku jalan nyanggupan pikeun kawin tapi aya sarat, nyaeta Sangkuriang dina jero sapeuting kudu bisa ngabendung nyieun talaga gede jeung parahu pikeun lalayaran madukeun kaasih, nu ceuk pikirna pamohalan eta sarat bisa katedunan ku Sangkuriang.
sangkan tali rarabi bisa dibatalkeun ku jalan nyanggupan pikeun kawin tapi aya sarat, nyaeta Sangkuriang dina jero sapeuting kudu bisa ngabendung nyieun talaga gede jeung parahu pikeun lalayaran madukeun kaasih, nu ceuk pikirna pamohalan eta sarat bisa katedunan ku Sangkuriang.
Sangkuriang nyanggupan,
kalayan gancang guragiru ngumpulkeun madia baladna bangsa lelembut nu katelah
Guriang Tujuh. Teu kungsi sapeuting eta pagaweaan ampir anggeus, atuh nempo
kaayaan kitu Dayang Sumbi kacida reuwasna, sabab sieun ku dosa. Dayang Sumbi
terus sidakep situhu tunggal mujasmedi
sangkan Sangkuriang teu bias nganggeuskeun pagaweanana. Gura-giru Dayang Sumbi ngerahkeun
masyarakat di wewengkon eta sangkan ngebeberkeun jeung ngelebetkeun boeh rarang
nu didamaran ku obor nu nimbulkeun pantulan cahaya katingalina mangrupa balebat
tanda peuting rek ganti beurang, kitu oge ibu-ibu jeung para wanoja dikeprik
dimana-mana sangkan gancang babarengan narutu lisung tutunggulan.
Ku ayana cahaya
jeung lisung tutunggulan, hayam jago jadi reang pating kongkorongok. Guriang Tujuh nu keur
ngangsitkeun pagawean kacida reuwaseun, atuh gancang kalabur teu sanggup
neruskeun, nu balukarna naon nu jadi sarat ti Dayang Sumbi teu bias
direngsekeun ku Sangkuriang.
Ngarasa ditipu
Sangkuriang kacida ambekna, parahu nu can rengse terus ditalapung nya ragrag
jadi Gunung Tangkuban parahu, tunggul-tunggul sesa nuar kai pikeun nyieun
parahu robah ngajadi Gunung Bukittunggul, sedengkeun tumpukan dahan, pangpang,
rerenteng jeung daun kai ngajadi Gunung Burangrang. Sangkuriang teu puas, anu
saterusna ngudag-ngudag Dayang Sumbi, ceuk sakaol sapanjang jaman tepi ka wanci
ayeuna Sangkuriang masih terus ngudag-ngudak Dayang Sumbi.
7.
Hasil Apresiasi
:
a.
Tema :
percintaan yang terlarang
b.
Tokoh :
Dayang sumbi, Tumang, Sangkuriang
c.
Penokohan :
-
Sangkuriang = Tukang
ambek, heuras.
-
Dayang Sumbi= Cerdik,
tabah, nurut kana adat jeung sabar.
-
Tumang : Bageur.
d.
Galur :
Merele
e.
Latar :
-
Tempat = Di leuweung, Jawa Barat, jsb
-
Waktu = Sapeuting, jsb.
-
Suasana = Tegang (basa sangkuriang keur ambek)
f.
Amanat : Kudu terus ngahormat jeung nurutan
nu dibejakeun ku sepuh urang. Urang oge ulah nurutan hawa napsu nu ngajadikeun
urang gampang ambek.
8. Kacindekan
Apresiasi
dongeng teh digunakeun pikeun ningali eusi jeung inti pokok carita dongeng.
Ngaapresiasi tiasa dilaksanakeun kucara nilik unsur intrinsik diantarana tema,
tokoh, latar , glur, jeung amanat.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar